Thursday, March 18, 2010

Kita Bertemu Di Fesbuk




LIMA

Pelayaran yang berakhir.

Julai 1989.
Satu iklan di papan tanda di hostel kembara di tengah bandar Christchurch.

“Kami adalah pasangan tua pelayar mengelilingi dunia. Buat masa ini kami balik bercuti di rumah kami di Waikuku, setengah jam dari sini. Kami telah belayar dari Cairns ke Singapura melalui Archipelago Indonesia. Dari Singapura, kami ke Bangkok kemudian ke Manila dan ke Samoa. Pelayaran terakhir kami ialah dari Samoa ke Baja California di Mexico. Selepas ini kami mahu meneruskan pelayaran dari Baja melalui Panama Canal ke Caribbean dan seterusnya ke London. Buat masa ini kapal layar kami sedang di baiki di Baja.
Kami perlukan seorang lagi pelayar untuk bersama kami.
Wang yang anda perlukan: tambang kapal terbang dari NZ ke Mexico dan anggaran perbelanjaan harian lebihkurang $10 sehari selama pelayaran selama 3 bulan.
Sila tulis surat kepada kami”

“Ini peluang yang bagus” kata hati Ahmad. Dia perlukan sesuatu yang baru, pengalaman yang baru. Hidupnya sekarang sudah mula menjemukan. Kerjanya sudah hambar.

Ahmad mencongak duitnya di bank, baru ada $3000. mungkin hanya cukup untuk tambang kapal terbang ke Mexico. Dia perlukan lebih dari itu, perbelanjaan seharian selama pelayaran, dan seterusnya dari London pulang ke tanahair.
Berapakah yang dia perlukan lagi? Mungkin $5000, tetapi $7000 lebih memadai.

Malam itu Ahmad menulis surat kepada pasangan tua pelayar itu. Dia amat berminat sekali untuk pergi menjelajah Amerika Latin dan Caribbean.
Mungkinkah disana panas seperti Malaysia? Tentu sekali.
Ahmad ingin sekali untuk ikut sama belayar dengan pasangan tua itu.
Esoknya, ada artikel pendek di suratkhabar, bercerita tentang pasangan tua itu dan pelayarannya di Indonesia dan Thailand. Panorama pemandangan sungguh cantik di laut. Mereka dapat bertemu penduduk tempatan yang punya adapt dan cara kehidupan yang amat berlainan dengan kehidupan di barat.

Bagaimana mahu mencukupkan wang untuk pelayaran itu? Ahmad ada $7000 yang di simpannya di Malaysia. Dia boleh meminta abangnya keluarkan wang itu. Dia pun menulis surat kepada abangnya.

Hujung minggu itu Ahmad bertemu pasangan pelayar tua itu di rumah mereka. Tidak ada orang lain yang berminat untuk belayar merentasi Panama bersama mereka.

Hari mereka bertolak ke Mexico pun dipersetujui, sebulan dari hari itu. Tidak perlu membuat banyak persediaan bekalan, kebanyakan keperluan memasak sudah sedia ada di kapal layar itu, yang perlu mungkin pakaian seharian dan badan yang fit untuk tugasan sebagai pelayar.

Petang itu juga Ahmad mula berlatih, berlari sejauh 5km setiap petang.
Perjalanan ke Mexico mengambil masa yang lama. Dari Auckland mereka pergi ke Los Angeles, bertukar kapal terbang ke Mexico City, kemudian barulah mereka pergi ke La Paz, sebuah bandar kecil di negeri Baja California Sur. Laut Gulf California itu tenang dan cantik. Suhu hariannya tinggi, sehingga 90 ke 100 Fahrenheit. Airnya kehijauan.

Tanah ini gersang, hanya pasir dan batu. Hanya pokok pokok yang tahan panas dan mampu menyimpan air saja yang mampu hidup disini. Siangnya panas hingga 100 Fahrenheit.

Puluhan tahun yang lalu, hanya nelayan dan pelaut yang bermastautin di sini. Ataupun manusia manusia yang di buang negeri, juga yang melarikan diri dari masyarakat. Dulunya disini tiada masyarakat.
Namun pelancongan merubah segalanya. Musim sejuk, suhu di sini masih lagi hangat seperti musim bunga di latitude tinggi. Bergerombolan anak anak muda Amerika turun kesini, menghabiskan percutian di destinasi murah ini. Berjemuran di pantai dengan pakaian sebesar benang, dan berpesta waktu petang ke pagi. Inilah destinasi murah, muda mudi Amerika hanya perlu menaiki bas atau teksi kesini, harga penginapan lebih murah dari bilik mereka di Los Angeles atau Stockton.

Maka hiduplah malam di La Paz, pesta yang tiada penghujung.

Tidak kenal tua atau muda, usia hanya di fikiran,

Disitulah Ahmad mula mengenal alkohol. Ianya bermula dengan pasangan tua itu mengajak Ahmad makan malam di restoran di pinggir pelabuhan. Makanan laut hidangan yang enak malam itu. Specialty restoran bandar tepi laut ini. Ramai manusia lain makan malam disitu, musik orang Mexico mirip musik dari Sepanyol, yang amat mirip musik Arab. Sungguh mengasyikkan.

No comments: