Monday, March 09, 2009

Ayat Pengasih dari Surah Yusuf; The Love Verses from Surah Yusuf



The idea of writing this doa came about last Friday.
After Friday prayer, as in the past couple of Fridays, I sat down at the entrance of the prayer hall chit chatting with the Imam and a few other friends. Last Friday there was a new Malaysian who just arrived here a month ago. He came from Malacca, used to run laundry business in Malacca until the business lost clients due to economic slowdown and has to fold. He is unemployed and looking for job. So we talked about job situation, and work permit and all that. It isnt easy. But I mention to him that its much easier to find employers who are willing to help with work permit in labour shortage parts of the country, like Blenheim-Marlborough where grape growing industry needs a lot of workers and Queenstown.

The Imam did mention that sometimes we need extra something, extra help so that people would help us, and employer would choose us instead of the other candidates.

Yes something is niggling my mind, i kind of know about this, I thought.

Everything that govern our lives, our rezeki, lives and death is by grace of Allah. If we want to improve and change our lives, we must work on it and made doa, ask Allah for help.
For us Muslim, AlQuran is the mother, the source of all ilmu, knowledge. Everything is in there. Just that most of the time we dont understand, that is why we must also refer to the Hadith, the narrations of the Prophet Muhammad S.A.W. as well as the explanation from the Companions of the Prophet and the Great Imams.

Here it is, the Doa from Surah Yusuf;

Bacalah Surah Yusuf Ayat 4 yang berbunyi:
"Idz Qaala Yuusufu Li Abiihi Yaa Abati Inni Ra Aitu Ahada' Asyara Kaukabauw Wasy Syamsa Wai Qamara Ra aituhum Lii Sajidin"
Bermaksudnya:
Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya,"Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan kelihatan semuanya sujud kepadaku..."
Kemudian sambung Surah Thaahaa Ayat 39
"Wa-alqayka 'alayka mahabbatan minnii walitushna'a'laa 'ainii"
Bermaksud:
"Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu diasuh di bawah pengawasanku."(Qs.thaahaa:39)

Caranya:
Setiap kali bertemu atau bersua dengan kekasih/isteri/suami,bacalah kedua ayat ini.Untuk dapatkan kesan yang baik,hendaklah diamalkan selalu membaca dihadapannya,Tidak perlu membaca dengan kuat,memadailah dengan hanya membaca di dalam hati.Selain itu agar dikasihi masyarakat,bacalah kedua-dua ayat ini setiap kali lepas solat sebanyak 3 kali.

*Penting!Anda dilarang sama sekali menggunakan ayat ini dengan tujuan yang tidak baik.

10 comments:

Poliklinik Salehudin said...

assalamualaikum
saya ingat ayat surah yusuf yg ke 4 ni adalah ayat penyeri wajah.untuk pengantin, dsb.maaf kalau kurang tepat.

Ki3z said...

i copied ur doa... is it ok with u??? neway thanx :)

lemoncut said...

kena wt amalan dlu...minimun 300x @mlm slma 100mlm...bla ada tanda atau mimpi kta guna dlm tdu bmkna ayt ini sudh ada kkuatn dlm diri kita...prob nya doa ini ada pmntaan dri s pnerima ch...pnerima nk hrta,duit kdg rupe...jd kita kna gali dn cri punca...prob k 2...yg hadir pd yg kta pujuk adalh diri kta yg zhir bkn hakikt kta...mmg rumit jd nsht sya jumpa ulama atau org yg doanya trbukti d trima...wassalam

microb99 said...

Lemoncut...doa yg terbaik adalah doa dari si pemunya masalah itu sendiri...kenapa nak minta org doakan? sebab mereka lebih alim/berilmu/lebih kuat beribadat?
bila tuhan dtgkan masalah pada kita...tandanya Dia suruh kita dekatkan diri pada dia, bukan pada para ulama atau tok guru .mereka manusia yang sendiri minta di tolong Allah...
nasihat saya...perbaiki diri..buat amalan byk2...doa pada tuhan...kalo tak dpt sebaik ulama atau org alim...sekurang nya masalah yg dtg pada kita mendorong kita memperbaiki diri ...semakin tua seharusnya makin baik danberilmu...mempelajari doa ini menambah kan ilmu anda.....AL Quran adalah sumber terbaik segala ilmu....semua doa dlm quran tiada tandingan dan tidak perlu diragui...
meminta tolong org alim atau ulama ialah usaha kedua....bergandingan dgn usaha pertama...iaitu minta sendiri terus kepada Allah...
perbaiki diri...bukan terus menerus minta tolong orang....Kalo kita minta tolong ulama yang doanya 'makbul''...itu pun dgn izin Allah...kalo awak selalu sgt minta tolong org sahaja..tanpa sendiri beribadat byk byk..atau lebih byk...dan BERISTIQAMAH..dan paling penting SABAR...tiada guna...
Sesetengah perkara ambil masa untuk dimakbulkan..sesetengah pula tidak makbul kerana itu bukan perkara yg terbaik untuk anda...

Gerry Perry said...

http://www.quranexplorer.com/Quran/?Sura=19&FromVerse=1&ToVerse=98&Reciter=Mishari-Rashid&Translation=Eng-Pickthal-Audio&gclid=COPpwsHorJcCFUYJ3woddE5Ljg

"Ayat Pengasih dari Surah Yusuf; The Love Verses from Surah Yusuf"?

how do you come to conclusion that this verse is The Love Verses ?

Anonymous said...

said..
assalamualaikum.
saya ingin bertanya, apakah surah yusuf in juga bisa diamalkan oleh seorang wanita?
atau hanya dapat diamalkan oleh para kaum adam saja?
trimakasih..

Anonymous said...

testing

Anonymous said...

surah thahaa...wa alqayka atau wa alqaytu? Baca balik rumi & arab..

Cik Mei'aouw ! :) ♥ said...

maaf-bertanya. . kenapa header kamu ni ada christchurch city ?? boleh kamu jelaskan kat saya ?

nooryahaya said...

cik meiaou..mmg aku kat chch pun.